ПАНДЕМІЯ: ПСИХОЛОГІЧНІ СТАДІЇ ПЕРЕЖИВАННЯ
Процес прийняття складної стресової ситуації проходить 5 стадій, які можуть йти одна за одною, а можуть повторюватися або перемішуватися за умов ускладнення ситуації чи реакцій на неї. Ось ці стадії:
1. Шок або завмирання. Коли ситуація не приймається: цього не може бути чи складність ситуації знецінюється: що за дурниці, це неправда. Іноді людина ніби завмирає і на певний час втрачає здатність логічно мислити й адекватно діяти.
2. Гнів. Людина починає розуміти складність ситуації та свої можливості щодо її вирішення. Вона починає злитися на обставини, на себе, на оточуючих. Це стадія, коли ще немає дій, є тільки емоційне відреагування.
3. Торги. Спроба відтермінувати процес прийняття рішення чи активних дій. На цьому етапі людина починає активно планувати дії, частково розуміти перебіг ситуації для себе.
4. Апатія або депресія. Ця стадія демонструє втому боротьби з неминучим, Людина починає розуміти, що вона втратить внаслідок тих змін, що відбуваються, це приводить до невпевненості у власному майбутньому.
5. Прийняття або зцілення. На цьому етапі людина призвичаїлась до змін, розуміє їх неминучість та може вже діяти на шляху оновлення та зцілення.
На якій Ви зараз стадії? Що для Вас може бути ресурсним? Спостерігайте за своїми станами. Дуже часто з отриманням нових новин чи даних можна «відкотитися» на попередні стадії проживання ситуації невизначеності.
Знання про перебіг процесу прийняття стресової ситуації дозволить Вам зменшити тривогу, уникнути зайвих переживань та зекономити власні ресурси задля процесу подальшого відновлення.
ПАНІЧНІ АТАКИ І СПОСОБИ ЇХ ПОДОЛАННЯ
Дитину, котра переживає панічну атаку, не можна заспокоїти за допомогою логічних переконань. Страх повністю паралізує здатність людини до логічних міркувань, і вона знаходиться під владою емоцій.
З біологічної точки зору, коли ми відчуваємо небезпеку, ділянка головного мозку під назвою мигдалеподібне тіло запускає реакцію «бий або біжи». Разом з тим відключається кора головного мозку, що відповідає за логічне мислення і раціональну оцінку ситуації.
Якщо точніше, здатність людини до раціонального мислення не зникає, а лише сповільнюється. Коли людина відчуває панічну атаку, їй найкраще допоможуть техніки, спрямовані на зняття вторинних симптомів, таких як прискорене серцебиття і дихання, підвищений тиск тощо.
ПОВІЛЬНЕ ГЛИБОКЕ ДИХАННЯ. Якщо ви хочете допомогти дитині подолати сильний страх, запропонуйте їй зробити кілька глибоких вдихів і видихів. Можна продовжувати стільки часу робити цю вправу, скільки дитина зможе це робити разом з вами та вашою підтримкою.
ТЕХНІКИ УСВІДОМЛЕНОСТІ, іншими словами - концентруватися на чомусь, що відбувається в даний момент. Наприклад, ви можете запропонувати дитині називати те, що вона чує, бачить, почуває в даний момент, які запахи і смаки відчуває. Або можна запропонувати дитині сфокусуватися на якомусь одному предметі і описати його в найдрібніших подробицях.
Також важливо не намагатися умовити дитину заспокоїтися, коли вона відчуває панічну атаку. Фрази: «Не бійся», «Нічого страшного не сталося», «Все добре» тощо не працюють. Люди в стані паніки не здатні мислити раціонально. Зрозуміло, не варто говорити дитині, що привід для страху є. Але іноді корисно просто визнати її почуття. Ви можете сказати їй: «Я бачу, який ти наляканий».
У дітей і підлітків є схильність до того, щоб почуття страху у них переростало в панічні атаки. Деякі діти більш схильні до цього, деякі - менше. Коли панічна атака пройде, ви можете допомогти дитині визначити думки, які стали її причиною. Допоможіть їй побачити, наскільки її побоювання реальні, і наскільки висока ймовірність негативного результату подій.
І головне, пам'ятайте: коли ви намагаєтеся впоратися з негативними емоціями дитини, ви повинні вміти регулювати свої власні емоції. Якщо, дивлячись на дитину, котра переживає панічну атаку, ви самі відчуваєте тривогу, страх або реагуєте на ситуацію з гнівом або розчаруванням, це тільки погіршить ситуацію і посилить негативні емоції дитини.
Рекомендації щодо збільшення ефективності віддаленої роботи
З появою коронавірусу люди в переважній більшості кардинально змінили свій стиль життя. Зокрема, перейшли на віддалений режим роботи. Про те, як працювати вдома і при цьому залишатися продуктивним, не перепрацьовувати, залишатися на зв’язку з командою і підтримувати одне одного – нижче:
ü Не будьте надто самокритичним до себе
Робота з дому може бути великим викликом. Ви можете відчути самотність, ізольованість, напруження, розчарування. Все нормально. Будь-який перехід вимагає часу, щоб звикнути, тому намагайтеся не бути суворим до себе.
ü Робіть заплановані перерви
Спробуйте встановити будильник, щоб вставати і робити розминку щогодини, ходіть по квартирі, спілкуючись по телефону, перейдіть до окремої зони (подалі від комп’ютера) щоб пообідати
ü Захистить свій час
Встановіть певні години, коли ви знаходитесь "в офісі" і спілкуйтеся з колегами, інший час - повністю ваш, і присвячений повсякденним справам та спілкуванню із родиною
ü Відокремте свою робочу зону
Домовтесь з членами сім’ї чи сусідами по кімнаті про години, в які ви працюєте з дому, та про основні правила, яких необхідно дотримуватись в ці години.
ü Увімкніть білий шум.
Це дійсно допомагає зменшити відволікання шуму навколо вашої робочої зони. Зараз існує багато мобільних додатків, які можна безкоштовно завантажити на комп’ютер чи телефон
ü Приділіть увагу власному комфорту
Облаштуйте своє робоче місце так, щоб вам було зручно — використовуйте зручний стілець та стіл, оберіть місце із достатньою кількістю природнього освітлення, провітрюйте приміщення, де працюєте.
СТАБІЛІЗАЦІЯ ТА УНИКНЕННЯ ПОГІРШЕННЯ ПСИХОЛОГІЧНОГО СТАНУ
1. Інформаційна гігієна
Інтернет в наш час дає, як багато можливостей, так і безліч приводів для занепокоєння, хвилювання. Тема коронавірусу облетіла інтернет з величезною швидкістю і серед інформаційного потоку можна відстежити неправдиву, непідтверджену інформацію про недугу. В звичайних людей це, звісно, викликає небажану тривогу. Тому, щоб вберегти себе варто шукати потрібну інформацію на провірених сайтах, до прикладу Міністерства охорони здоров’я, а також коментарі уповноважених осіб, їхні звернення до громадян.
Варто, також, дозувати інформацію – слідкувати за проведеним часом в інтернеті. Така тенденція може негативно вплинути на психічне здоров’я людини
2. Робота
Часто кажуть про те, що робота дає енергію для повноцінного життя, рятує від суму, не дає впасти в депресію,. В умовах карантину люди опинились без роботи, дехто має нагоду освоїти нові навички у свої професії. Та в будь – якому випадку людина має мати певний вид діяльності, яким вона буде зацікавлена і який буде приносити задоволення. Тож в будь-якому випадку варто знайти те, що до душі
3. Час з сім’єю
Людям, які працюють онлайн важливо розділяти роботу і час проведений з сім’єю. Одночасно це зробити неможливо, оскільки тоді ні те, ні інше не буде приносити максимальну користь, а тільки навпаки – виснажуватиме. Тому варто постаратись приділити якісний час сім’ї і отримати ресурс, якого так бракує
4. Турбота про власне здоров’я
Правильне харчування. Виключення з раціону шкідливих продуктів, наприклад, солодке, ковбаси та соуси. Вживання овочів та фруктів, не нехтуйте вітамінними комплексами. Так, вони не врятують від коронавірусу (хоча і такі «новини» траплялися), але однозначно покращать самопочуття та настрій.
Спорт. Просто вдома. Навіть звичайна зарядка покращить настрій, а якщо знайти на ютубі відео зі вправами від професійних тренерів – взагалі чудово! А от недостатня активність під час карантину здатна погіршити наше самопочуття: як фізичне, так і психологічне, а це призведе до зниження імунітету.
5. Медитація, концентрація на приємних моментах
Просто сядьте зручно, заплющіть очі та уявіть щось приємне. Те, що подобається особисто вам. Квіти, струмок, аромат парфумів, ліс, улюблене місце на природі тощо. Дозвольте собі відчути насолоду від споглядання улюблених речей, глибоко вдихніть та з посмішкою йдіть далі!
І пам'ятайте: карантин завершиться і життя поступово повернеться до нормального ритму. Тож будьмо готові до позитивних новин!
ЯК ГОВОРИТИ З ДІТЬМИ ПРО ПАНДЕМІЮ
Діти відчувають наші тривоги та страхи, тому говорити з ними ПОТРІБНО, не замовчувати складних тем і не ігнорувати цікавість дитини. Проте, якщо зацікавлення даною темою немає – це нормально, просто поспостерігайте за дитиною
Про що варто сказати дитині:
1. «Боятися - ценормально. Страх - це почуття, яке допомагає нам бути обережними та піклувалися про своє здоров’я й здоров’я інших людей»
2. «Якщо тобі страшно, говори мені про це. Страх стає меншим, коли ним ділишся»
3. «Страх зменшується, коли знаєш, що робити, щоб захистити здоров‘я: дотримуватися карантину, на вулиці й закритих приміщеннях одягати маску та обробляти руки антисептиком/милом, тримати дистанцію від інших людей». Це тимчасові заходи безпеки, які нас захищають
4. «Всі пандемії закінчуються і все стане як раніше»
Рекомендації для батьків:
· Зберігайте спокій. Говоріть із дитиною спокійно і впевнено. Поясніть, що більшість людей, які хворіють на коронавірус, почуваються так, ніби в них застуда або грип. Пам’ятайте, що коли переймаєтеся ви – переймаються діти. Тож намагайтеся не виглядати засмученими.
· Обмежте перегляд новин вдома. Не варто перевантажувати дитину інформацією. Нехай вдома вона відчуває себе у захисті й безпеці. Проте, якщо дитина все ж цікавиться і читає новини – прослідкуйте, щоб джерела звідки дитина бере інформацію були правдиві, не викривлювали факти і не лякали
· Не обговорюйте поряд з дітьми найгірші сценарії. Діти нічого не можуть зробити, а переживати будуть не менше
· Допоможіть контролювати ситуацію. Якщо дитина злякалася якоїсь інформації щодо епідемії - заспокойте її, поясніть, які міри робите ви, щоб захиститися. Запропонуйте дитині збудувати у її кімнаті захисну фортецію, пограйтеся з нею. Перемагайте всі віруси разом
· Нехай дитина поговорить з дідусем чи бабусею по скайпу чи вайберу, якщо хвилюється за їхнє здоров’я, а вони її заспокоять, що роблять все, щоб захистити себе
· Створіть щоденні сімейні ритуали, які будуть підтримувати позитивний настрій у родині: чаювання, ігри, перегляд фільму всією родиною тощо
Тайм-менеджмент
1.При складанні плану на день залишити 40% часу вільним, тобто 60% часу відвести на планові роботи, 20% — на непередбачені, 20% — на ті, що виникають спонтанно.
2.Треба постійно фіксувати(записувати) витрачений час. При цьому слід вказувати, як і на які потреби він був витрачений. У результаті людина, маючи повне уявлення про витрати свого часу, може складати план на майбутнє.
3.Для складання гарного плану з чітким зазначенням використаного часу необхідно розподілити свої завдання на довго-, середньо- і короткострокові.
Як правильно розподілити свій час і разом з тим навчати цьому дітей?
|
1. Скласти список пріоритетів, керуючись власними потребами і цінностями (пізніше хай і дитина разом з вами накреслить такий же список пріоритетів, потім з вашою допомогою розставить ці пріоритети на сходинки);
Список пріоритетів, насправді виявиться не дуже довгим - ваші стосунки зі своєю половиною, ваше здоров'я, ваші діти і ваша робота. Потім складіть список того, що не так важливо, але чому вам все-таки хотілося б приділяти час.
В результаті ви отримаєте чіткий перелік важливих і другорядних інтересів, який можна використовувати для розподілу часу, щоб ваше життя проходило з користю.
2. 15 хвилин відведіть на те, щоб накреслити «таблицю життя» на тиждень. У цій таблиці кожен день повинен бути розписаний з інтервалом в одну годину, починаючи з 7 ранку і закінчуючи 11 вечора. Спочатку визначте час для ваших особистих потреб і першорядних інтересів. Час, що залишився поділіть між другорядними потребами (захопленнями та інтересами) і вільним часом, який ви зможете використовувати на свій розсуд.
Коли ви почнете жити згідно «таблиці життя», то будете зосереджуватися тільки на тій діяльності, яку вам потрібно виконати в даний момент.
· Якісно проведений час. Намагайтеся, щоб хоча б чверть часу, виділеного на спілкування з дитиною, була проведена з користю. Плануйте спільні заходи - яку-небудь спортивну гру, наприклад.
Що робити, якщо не вдається придумати нічого цікавого? Запитайте свою дитину. Діти нескінченно винахідливі, і вони закидають вас десятком ідей, перш ніж ви зможете вставити хоч слово.
ЯК НАВЧИТИ ДІТЕЙ РОЗПОДІЛЯТИ ЧАС?
1. Ваші діти дізнаються, як треба розподіляти свій час, на прикладі того, як розподіляєте його ви. Організуйте свій час обдумано і цілеспрямовано, і ви станете хорошим прикладом для наслідування. Крім того, можна скористатися і іншими способами, щоб допомогти дітям більш ефективно розподіляти свій час.
2. Маленькі діти вже у віці до п'яти років надають набагато більше значення систематичності і повторенню, ніж багато з нас могли б подумати. Потрібно прокидатися в один і той же час, в один і той же час приймати їжу, купатися і лягати спати. Це допоможе вашій дитині відчувати себе захищеною.
|
3. Привчайте планувати день. Обговоріть зі своєю дитиною, які у неї можуть бути справи (можна допомагати навідними запитаннями). Спочатку допомагайте дитині виконувати план дій. З часом він буде повністю самостійним у цьому плані.
4. Необхідно поділити всю діяльність дитини на різні категорії: виконання домашнього завдання, сон, домашні справи, телефонні розмови, відпочинок і т.д. Корисно написати розклад цих видів діяльності з чітким зазначенням часу, і повісити його на стіну перед очима дитиниЯкщо дитина захотіла, наприклад, змайструвати якусь річ своїми руками або ж подивитися відео на ютубі, то можна підійти разом до розкладу і подивитися, коли вона зможе це зробити.
При цьому дитина повинна знати, що вона зможе позайматися тим, чим хочеться, але саме в спеціально відведений для цього час або після виконання планових заходів.
5. Добре б привчити дитину користуватися годинником і відстежувати перебіг часу. Годинники краще мати і наручні (або в мобільному телефоні), і на робочому місці. Можна використовувати функцію будильника, сигнал якого означатиме, що час, відведений самою дитиною для даного заняття, вийшов. Особливо добре використовувати будильник, коли дитина в Інтернеті або розмовляє по телефону.
Можна пояснити дитині, що якщо вона не буде довго сидіти в Інтернеті, то у неї залишиться мало часу на її улюблену діяльність. Або ж навпаки, якщо вона швидко і добре впорається із завданнями, то у неї залишиться час на спілкування в чаті.
6. Потрібно заздалегідь жорстко обумовлювати час кожної дії. Якщо дитина не зробила необхідні речі через довгу телефонну розмову, то у неї не залишиться часу на перегляд фільму. Людина повинна з часом навчитися розуміти причинно-наслідкові взаємозв'язки між подіями свого життя.
7. Потрібно визначити, які саме види діяльності «з'їдають» час. Наприклад, якщо дитина довго збирає портфель, то потрібно скласти разом з дитиною алгоритм збору портфеля по пунктам: відкриваємо щоденник, дістаємо з тумбочки підручники, кладемо в портфель, дістаємо зошити, кладемо в папку, відкриваємо пенал, заточуємо олівці, кладемо пенал в портфель, збираємо речі для додаткових предметів (праця, фізкультура і т.д), виставляємо портфель в коридор. Зробивши це кілька разів за алгоритмом, дитина з часом автоматизує навик.
8. Можна пограти з дитиною в призи. За правильно спланований і проведений без збоїв день можна малювати квіточку в блокнотик, після закінчення тижня дитина може отримувати приємний символічний приз, що відповідає кількості зібраних квіточок.
Обов'язково хваліть дитину за успіхи!
Перша допомога після впливу стресових чинників
Існує система прийомів емоційної регуляції, яку необхідно використовувати відразу після впливу на організм людини стресових чинників. Прийоми емоційної регуляції
СПОСОБИ СИТУАТИВНОЇ САМОРЕГУЛЯЦІЇ ПІД ЧАС ПЕРЕБУВАННЯ В НАПРУЖЕНІЙ СИТУАЦІЇ
-
Самоконтроль емоційного стану за зовнішніми проявами емоцій – мімікою, пантомімікою, характером мовлення, наявністю м’язового напруження, підвищеною частотою дихання. Контролювати зовнішні прояви емоцій можна за допомогою запуску питань самоконтролю – «як виглядає моє обличчя», «чи не стиснуті мої зуби», «як я стою, як дихаю», «чи не скутий я»
-
Дихальні вправи заспокійливої спрямованості(глибоке дихання). Вправа – зробити глибокий вдих, спрямовуючи повітряний потік униз живота, затримати дихання на декілька секунд, а потім поволі випустити повітря через рот рівним струменем. Повторити вправу 5-10 разів. У такий спосіб знімається напруження тіла і мозку, створюється урівноважений стан
-
Образи концентрації і візуалізації – зосередження уваги і уяви на певному об`єкті (зорових, звукових, тілесних та інших відчуттях, що ви відчуваєте у кожній сфері)
-
Лічбу до 10-ти перш, ніж зробити дію у відповідь, коли відчуваєте емоційне перенавантаження
-
Активізацію почуття гумору – спробувати побачити комічне навіть у складній, серйозній ситуації – подумки уявити партнера у комічній для вас ситуації (якби він виглядав, наприклад, у дитячій шапочці в цій ситуації), пробачити партнеру його помилку, нетямущість, емоційність
-
Відвернення – постаратись якомога яскравіше уявити ситуацію, у якій ви зазвичай почуваєтесь найспокійніше і найзатишніше, помістити себе в цю ситуацію
ФІЗІОЛОГІЧНІ МЕХАНІЗМИ РОЗРЯДКИ, ЯКІ ВПЛИВАЮТЬ НА ЛЮДИНУ ВІДНОВЛЮЮЧИМ ЧИНОМ
-
Розрядити емоції – поговоріть на яку-небудь відверту тему з будь-якою людиною, що знаходиться поряд: сусідом, товаришем по роботі. Якщо ж поруч нікого немає, зателефонуйте своєму другові. Це свого роду відволікаюча діяльність, що здійснюється “тут і зараз” і покликана витиснути з вашої свідомості внутрішній діалог, насичений стресом
-
Посильне фізичне навантаження - 10-20 присідань, біг на місці, інші фізичні вправи. Або ж займіться якоюсь справою - однаково якою: почніть прати білизну, мити посуд або приберіть. Секрет цього способу простий: будь-яка діяльність, і особливо фізична праця, у стресовій ситуації виконує роль громовідводу - допомагає відволіктися від внутрішнього напруження
· Пригадати радісні події вашого життя, уявити, що ця ситуація повторилась і ви перебуваєте в цьому стані радості. Зробити таке саме обличчя, міміку, ходу, відчути цей стан усім тілом
· Переключити увагу на інший захопливий, цікавий для вас вид діяльності.
ВПРАВИ НА РЕЛАКСАЦІЮ
Вправа “Бурулька”. Встаньте, закрийте очі, руки підніміть вгору. Уявіть, що ви бурулька. Напружте всі м'язи вашого тіла. Запам'ятайте ці відчуття, замріть в цій позі на 1 - 2 хвилини. Потім уявіть, що під дією сонячного тепла ви починаєте повільно танути. Розслабте поступово кисті рук, потім м'язи плечей, шиї, корпусу, ніг і т.д. Запам'ятайте відчуття в стані розслаблення. Виконуйте вправи до досягнення оптимального психоемоційного стану. Цю вправу можна виконувати лежачи на підлозі.
Вправа “Повітряна куля”. Встаньте, закрийте очі, 12 руки підніміть вгору, наберіть повітря. Уявіть, що ви - великий повітряна куля, наповнена повітрям. Постійте в такій позі 1-2 хвилини, напружуючи всі м'язи тіла. Потім уявіть собі, що в кулі з'явилося невеликий отвір. Повільно починайте випускати повітря, одночасно розслабляючи м'язи тіла: кисті рук, потім м'язи плечей, шиї, корпусу, ніг і т.д. Запам'ятайте відчуття в стані розслаблення. Виконуйте вправи до досягнення оптимального психоемоційного стану.
Вправа “Муха”. Сядьте зручно: руки вільно покладіть на коліна, плечі і голова опущені, очі закриті. Подумки уявіть, що на ваше обличчя намагається сісти муха. Вона сідає то на ніс, то на рот, то на лоб, то на очі. Ваше завдання: не відкриваючи очей, задіявши тільки м'язи обличчя, зігнати настирливу комаху.
Вправа “Лимон”. Сядьте зручно: руки вільно, покладіть на коліна (долонями вгору), плечі і голова опущені, очі закриті. Подумки уявіть собі, що у вас в правій руці лежить лимон. Починайте повільно його стискати до тих пір, поки не відчуєте, що "вичавили" весь сік, розслабтеся. Запам'ятайте свої відчуття, тепер уявіть собі, що лимон знаходитися в лівій руці. Повторіть вправу. Знову розслабтеся і запам'ятайте свої відчуття. Потім виконайте вправи одночасно двома руками. Розслабтеся. Насолоджуйтеся станом спокою.
Часопроведення дітей під час карантину
Крантин слід сприймати не як проблему, а як можливість. Цей час можна використати для формування у дітей молодшого шкільного віку навичок самоконтролю і планування свого часу. Для урізноманітнення часу надаємо рекомендації:
1. У формі гри разом скласти план дня, розписати його на окремому аркуші та розфарбувати (при цьому чергувати інтелектуальну, творчу, фізичну діяльність).
Важливо! Батькам треба слідкувати за тим, щоби дитина зберігала режим дня, як під час навчання;
2. Зазначте у плані дня час, коли дитина може проводити час за гаджетами (іграми, соц.мережами) і контролюйте це (бажано 45хв. – 1 год. на день);
3. Грайте настільні ігри. Знайдіть час пограти з дитиною в її улюблену настільну гру. Її варто обирати за віком. Такі ігри прекрасно розвивають логічне мислення. Лото, карти, пазли – теж будуть цікаві для дітей будь-якого віку.
4. Творчість. В інтернеті можна знайти майстер-класи з хенд-мейду: аплікації, вишивки, виготовлення ляльок-мотанок, декупаж, вироби з паперу, тканини, глини та інших матеріалів, виготовлення домашнього мила.
5. Читання книг. Домовтеся з дитиною, що за час карантину вона прочитає книгу, яку сама вибере. Окрім цього, щоб ваші діти не лише більше читали, а й вчилися цікаво писати про прочитане нехай дивляться короткі веселі відео із циклу #ЖивіПисьменники у ютубі, а потім виконують цікаві творчі завдання, додані до кожного епізоду;
6. Вечір у театрі або віртуальна екскурсія музеєм. Провідні світові театри та філармонії безкоштовно транслюють свої вистави і концерти онлайн. До переліку цих театрів долучилась і Львівська національна опера. Трансляції відбуваються на YouTube-каналі театру https://www.youtube.com/user/OperaLviv/videos.
Ukraine WOW - інтерактивна виставка-подорож по Україні та з Україною у компанії https://ukrainewow.com/#rec149793018
Найбільші музеї світу мають розкішні віртуальні тури і онлайн-колекції, на які в нас завжди бракувало часу. Тож збережіть собі цей корисний список і гуляйте досхочу:
7. Ведення щоденника. Подаруйте дитині гарний блокнот на замок чи на ключ та ручку, і вона з задоволенням буде описувати все, що відбулося з нею протягом дня, свої думки. Це допоможе розвинути пам`ять і навчить висловлювати власну думку;
8. Хатні справи. Долучайте дітей до домашньої роботи – їм цікаво, а для вас неабияка допомога.